طراحی سایت
شماره تماس
88717987-021
ایمیل
info@irtdc.ir

تاریخچه شرکت توسعه گردشگری ایران

شرکت توسعه مهمانخانه‌های ایران به‌روایت روزنامه رسمی شماره 6783 مورخ 1347/7/14، در تاریخ 1347/2/31 تأسیس شد و سهامداران اولیه آن عبارت بودند از: شرکت سهامی تأسیسات جهان‌گردی، شرکت سهامی اینترکنتینانتال و شرکت سویسی EWI.

پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، سهام شرکت امریکایی به سهامدار ایرانی انتقال یافت. این شرکت با توجه به برنامه‌های بلندمدت و چشم‌اندازهای فرارو، در سال 1383 تغییراتی در اساسنامه (موضوع شرکت) اعمال کرد و هم‌زمان نام شرکت نیز به «شرکت توسعه گردشگری ایران» تغییر یافت.

سهام این شرکت در حال حاضر 73درصد دولتی و 27درصد متعلق به بخش خصوصی است. اعضای مجمع عمومی شرکت را در حال حاضر وزیر محترم اقتصاد و دارایی، معاون محترم رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، وزیر محترم دادگستری و همچنین نماینده بخش خصوصی تشکیل می‌دهند.

فعالیت این شرکت علاوه بر بهره‌برداری برخی هتل‌ها و اماکن، توسعه زیرساخت‌های گردشگری کشور است.

چشم‌انداز شرکت توسعه گردشگری ایران

  • شرکت پیشرو در بهره‌برداری از اماکن اقامتی، تفریحی و گردشگری
  • شرکت برتر در توسعه زیرساخت‌های صنعت گردشگری
  • شرکت الگو در تحقق و جذب 20میلیون گردشگر در چشم‌انداز کشور

مأموریت شرکت توسعه گردشگری ایران

  • دسترسی به توسعه پایدار و ارزش‌آفرینی در گردشگری با تاکید بر اصول درون‌زایی و برون‌گرایی اقتصاد
  • طراحی، مشاوره، ساخت، توسعه و بهره‌برداری از اماکن و فضاهای گردشگری، تفریحی و اقامتی در سطح کشور براساس استانداردها و فناوری‌های مدرن و با نگاه کیفی و رشد سودآوری
  • معرفی ظرفیت‌ها، جذب وهدایت سرمایه‌گذار و توانمندسازی فعالان حوزه گردشگری با بهره‌مندی از شایستگی‌ها، منابع و تجارب غنی شرکت توسعه گردشگری ایران

اهداف کلان

  • ایجاد ارزش افزوده و سودآوری بالا:
  • گرفتن سهم مناسب بازار گردشگری داخلی و بین‌المللی، و افزایش درآمد با هدف تأمین انتظارات سرمایه‌گذاران و تضمین آینده شرکت
  • توسعه کمی و کیفی گروه هتل‌های بین‌المللی لاله:
  • توسعه و بهبود مستمر کیفیت ارائه خدمات اماکن و واحدهای تابعه
  • توسعه زیرساخت‌های گردشگری:
  • شناسایی قابلیت‌ها و استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی با هدف زمینه‌سازی و توسعه حداکثری زیرساخت‌ها و فضاهای گردشگری وتفریحی کشور
  • ترویج سفر و مشارکت در رشد صنعت گردشگری:
  • معرفی هوشمندانه و موثر جاذبه‌های گردشگری ایران با هدف ترویج گردشگری مبتنی بر  شرایط فرهنگی، تاریخی و اقلیمی و توانمندسازی و ایجاد هم‌افزایی بین فعالان صنعت گردشگری
  • توجه به منابع انسانی مدیریت کارآمد و تحول سازمانی در صنعت گردشگری:
  • آموزش و تربیت نیروی انسانی ماهر و مدیران اثربخش در بهره‌برداری از فضاهای گردشگری

اسناد بالادستی گردشگری

توسعه فعالیت‌های میراث‌فرهنگی و گردشگری در سند چشم‌انداز 20ساله کشور سیاست‌های کلان بخش میراث‌فرهنگی و گردشگری

  • اهتمام به امر میراث‌فرهنگی، تاریخی و طبیعی کشور وظیفه‌ای است همگانی؛ دولت به‌عنوان مسئول حاکمیت و سیاست‌گذار، مقدمات قانونی اجرای این وظیفه را در عرصه‌های پژوهش، صیانت، احیا و معرفی فراهم می‌سازد.
  • ارائه ارزش های مستتر در میراث‌فرهنگی کشور در سطح ملی و بین‌المللی برای ابقا و ارتقای هویت فرهنگی جامعه.
  • افزایش گردشگری داخلی و دست‌یابی به سهم مناسب از بازار جهانی گردشگری با اولویت جذب گردشگران زیارتی، فرهنگی و طبیعی به‌منظور افزایش تولید ناخالص داخلی و توسعه اشتغال.
  • اولویت دادن به توسعه مبادلات گردشگران با کشورهای اسلامی و کشورهای حوزه فرهنگ ایرانی.
  • رعایت حقوق و تأمین امنیت گردشگران
  • اهداف کمی توسعه بخش میراث‌فرهنگی و گردشگری

تلاش برای افزایش سهم ایران از شمار گردشگران جهانی از 9صدم درصد در سال 83، به 5/1درصد در سال 1404 (به‌عنوان سال پایانی چشم‌انداز)؛ یعنی افزایش حدود 20میلیون نفری گردشگر در سال. در همین حال افزایش سهم درآمد گردشگری از 7صدم درصد درآمد کلی گردشگری جهانی در سال 83، به 2درصد در سال 1404؛ به‌گونه‌ای که در سال 1404، ایران سالانه نزدیک به 25میلیارد دلار از محل گردشگر ورودی درآمد خواهد داشت

افزایش سهم درآمد گردشگری از 7صدم درصد درآمد کلی گردشگری جهانی در سال 83، به 2درصد در سال 1404؛ به‌گونه‌ای که در سال 1404، ایران سالانه نزدیک به 25میلیارد دلار از محل گردشگر ورودی درآمد خواهد داشت

در برنامه ششم توسعه به‌تفصیل از فعالیت‌ها و اقدامات حوزه گردشگری حمایت شده است. مهم‌ترین بندهای این برنامه به شرح زیر است

  • اهتمام دولت به توسعه امکانات و خدمات زیارتی در قطب‌های زیارتی و گردشگری مذهبی و اجرای پروژه‌های زیربنایی موردنیاز
  • سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری موظف است با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، اقدام لازم را به‌منظور شناسایی، حفاظت، مرمت و معرفی میراث‌فرهنگی و میراث طبیعی، ایجاد شهرهای جهانی صنایع‌دستی و احیای هنرهای سنتی در حال زوال در حوزه فرهنگ و تمدن ایرانی را به‌عمل آورد.
  • بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با همکاری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری موظف است تا پایان اجرای قانون برنامه، نسبت به تهیه و اجرای طرح بهسازی و احیای حداقل 300 روستای دارای بافت باارزش تاریخی و فرهنگی اقدام کند.
  • سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مکلف است سند راهبردی توسعه گردشگری را با رویکرد استفاده حداکثری از بخش خصوصی تصویب کند. در این سند ضروری است موارد زیر رعایت شود: اختصاص یارانه و تسهیلات مالی و معافیت‌های مالیاتی و عوارضی به تأسیسات ایران‌گردی و جهان‌گردی ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز مناطق گردشگری از قبیل راه و خدمات رفاهی‌اقامتی، واگذاری تسهیلات ارزان‌قیمت و سایر اقدامات حمایتی

میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درسند چشم‌انداز 20ساله

 

بند اول سند چشم‌انداز:

دست‌یابی به مقتضیات فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی کشور از جمله مصادیق فرهنگ و تاریخ کشورمان میراث‌فرهنگی کشور است که به حفظ، احیا و نگهداری میراث‌فرهنگی کاملاً در راستای اهداف آرمانی کشور است و توجه به آن از اساسی‌ترین پایه‌های توسعه کشور است.

 

بند ششم سند چشم‌انداز:

رسیدن به جایگاه اول اقتصادی در سطح منطقه آسیای جنوبی و غربی است که با تأکید بر رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی، ارتقای نسبی درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل حاصل خواهد شد.

 

بند هشتم سند چشم‌انداز:

توسعه گردشگری مبتنی بر شرایط فرهنگی و تاریخی کشورمان باعث تعامل سازنده و مؤثر با جهان و رشد پرشتاب اقتصاد همراه با بهبود توزیع در کشور خواهد شد.